Motoryka mała – to sprawność ruchowa rąk w zakresie precyzji i szybkości wykonywania czynności. Należy zwrócić uwagę na:  sposób w jaki dziecko trzyma nożyczki, chwyta ołówek, kredki, jaki jest nacisk na kartkę oraz poziom rysowania. Istotne jest też ułożenie dłoni podczas rysowania i ruchomość nadgarstka.

Mam 6 lat i potrafię……

– posługiwać się łyżką i widelcem,

– samodzielnie ubierać się, zakładać buty,

– zapinać guziki pod kontrolą wzroku (od 5 r.ż.)

– budować z klocków wg instrukcji (np. Lego), lepić z plasteliny, wydzierać,

– odwzorowywać figury geometryczne (koło w wieku 3 lat, kwadrat i krzyż w wieku 4 lat, trójkąt i kwadrat oparty na kącie w wieku 5 lat)

– płynnie myć i wycierać ręce.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa – to zharmonizowane, dobre współdziałanie funkcji wzrokowych i ruchowo-manipulacyjnych. Dobra współpraca pozwala na precyzyjne wykonywanie ruchów, zwłaszcza rąk  pod kontrolą wzroku np. łapanie piłki, pisanie.

mala-motoryka