Materiały dla Rodziców

Motoryka duża:

– skakanie na obu nogach (ok. 2 m N od 4 r.ż.)

– skakanie na jednej nodze (ok. 2-3m, N od 5 r.ż.)

– przejście stopa za stopą (2-3 m, N od 5 r.ż.)

– przysiad (3x, N od 4 r.ż.)

– stanie na jednej nodze ( N od 4 r.ż.)

– stanie na jednej nodze z zamkniętymi oczami ( N ok. 10s w wieku 5-6l)

– koordynacja ruchów – podbiegnij i kopnij ( 3r.ż.)

– rzucanie i łapanie piłki

Motoryka mała:

– obserwacja (sprawność w  codziennych czynnościach)

– posługiwanie się łyżką i widelcem, ubieranie się, zakładanie butów,

– płynność ruchów rąk podczas mycia i wycierania (N od 4-5 r.ż.)

– zapinanie guzików pod kontrolą wzroku (N od 5 r.ż.)

– sposób budowania z klocków, lepienie z plasteliny, wydzieranie,

– odwzorowywanie figur geometrycznych (N koło 3l, kwadrat i krzyż 4l, trójkąt i kwadrat oparty na kącie 5l)

Należy zwrócić uwagę na sposób w jaki dziecko trzyma nożyczki, chwyt (ołówek, kredka), nacisk na kartkę, poziom rysowania. Istotne jest też ułożenie dłoni podczas rysowania i ruchomość nadgarstka.

Orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni:

– prawidłowe wskazywanie i nazywanie stron ciała u siebie i u osoby siedzącej vis a vis,

– prawidłowe wskazywanie i nazywanie kierunków w przestrzeni – po prawej, po lewej, nad, pod, obok, między,

Dodatkowo – nazwy dni tygodnia, pory dnia, pory roku, nazwy posiłków, nazwy miesięcy.

Funkcje wzrokowe:

– oglądanie książeczek, wyszukiwanie różnic i podobieństw,

– układanie puzzli (D-30/40 elementów, S- 20 elementów)

– układanie wg wzoru (klocki, mozaiki, układanki, konstrukcje)

– reprodukcja prostych kształtów geometrycznych z zasłoniętym wzorem

Funkcje słuchowe:

– powtarzanie samogłosek, spółgłosek (b nie be, s nie se)

– powtarzanie spółgłosek opozycyjnych pod względem dźwięczności (N od 5 l w-f, z-s, b-p, dż-cz)

/w przypadku wady wymowy konieczna jest terapia logopedyczna/

– powtarzanie wyrazów z głoskami opozycyjnymi (N od 5l, bułka-półka, koza-kosa, Tomek-domek, siedzi-sieci, góry-kury)

– analiza wyrazowa zdania (jeden wyraz=jedno uderzenie w stół)

N 3l Adaś buduje domek

N 4l Ruda wiewiórka gryzie orzechy.

N 5l Koń, krowa i koza pasą się na łące.

N 6l Samochód przejechał tam z dużą prędkością.

 

– analiza sylabowa wyrazów

3-4l mama, tata, szafa, piłka, kotek

4-5l podłoga, długopis, samochód

5-6l żyrafa, cienkopis, kasztany, samolot

  • synteza sylabowa

4-5l ko-szyk, kred-ka, do-mek

5-6l spo-den-ki, do-nicz-ka

6-7l ma-ry-nar-ka, o-ku-la-ry

– wyróżnianie samogłosek w nagłosie, wygłosie

 

Czerwone lampki:

– nieprawidłowo przebiegająca ciąża, poród, problemy okołoporodowe,

– nieprawidłowy / opóźniony rozwój psychoruchowy na każdym etapie rozwoju /sygnalizowany lub obserwowany/

– informacje od nauczycieli pracujących z dzieckiem